یه حبه قند

اگر از فردی بپرسی فیلم حول کدام محور میگردید، خواهد گفت:خانواده، اگر بپرسی موضوع فیلم چه بود خواهند گفت:ازدواج یک دختر در یزد و جمع شدن خواهران و دامادها برای عروس کردن آخرین دختر وفرزند خانواده و از همین دست جواب ها،
در فیلم حشویات زیادی به چشم میخورد که اگر از آن بزنی چیزی از اثر کم نمی شود، حشویاتی که فقط جزئی نگری است و این جزئی نگری زیبا است، ولی در روند داستان کمک چندانی به مخاطب نمیکند مثلا:رقصیدن بچه ها در اتاق و یا بازی بچه ها با قورباغه ،قایم باشک بازی کردن،حتی در فیلم دستشویی رفتن بچه ها را هم میبینیم،حتی دستشویی رفتن دایی (سعید پورصمیمی)،این عوامل اگر در خدمت قصه به کار گرفته شوند، فضارا طبیعی می کنند ولی قصه ی من کجای این فضا است. اگرچه این فضا یادآور خاطرات کودکی است، اما داستانی که این خاطرات در آن معنا بگیرند کجاست؟ به نظر من فیلمی خوب است که اگر بخواهی به هر سکانس یا پلان آن دست بزنی چیزی از فیلم را ناقص کرده باشی برای مثال فیلم مهمان مامان (داریوش مهرجویی) که فضا در خدمت داستان است و داستان در خدمت فضا نیست. یک حبه قند فیلمی است که اگر به 60 درصد فیلم دست بزنی نه تنها خللی در داستان وارد نمی شود، بلکه به محوریت داستان نزدیک هم میشود،این یکی از بزرگترین مشکلات یک حبه قند است.
فیلم به لحاظ فرم در خیلی از جاها می لنگد برای مثال در زمان مرگ دایی هیچ حسی به مخاطب نمی دهد و یا زمانیکه حمید(هدایت هاشمی) یک مشروب خور که زندان رفته روضه ی حضرت زینب(س)را میخواند هیچ حسی به بیننده نمیدهد یا وقتی در انبار ریشه درختی در زمین به جای زیر خاکی پیدا میشود معنایش زیباست ولی چون در قالب فرم به محتوا تبدیل نشده است حس چندانی به مخاطب نمی دهد و... همه اینها را باید در کنار این دید که قسمت های کوچکی از فیلم به خوبی از فرم بهره برده است که در نهایت حس را در مخاطب ایجاد میکند. برای مثال:بعد از مرگ دایی(پور صمیمی) وقتی همه از سر خاک آمدند و جعفر (کیانیان) ،معصومه (پریوش نظریه)،اعظم(ریما رامین فر)،هرمز (اصغر همت) برای تدارک مراسم در آشپزخانه جمع شدند هرمز که در طول فیلم میبینیم مردی بیخیال است و دائما درحال بلند خواندن اسمس های طنز است از همسرش معصومه(پریوش نظریه) می پرسد کسی سر خاک مانده است و وقتی میشنود همه رفته اند و فقط مادر زنش سر خاک مانده است. لحظه ای سکوت میکند و با حالتی منقلب وهراسان از مرگ میگوید:وقتی من مُردم زود از سر خاک نرید ،چند ساعتی پیشم بمانید.در این سکانس حقیقتاً حس مرگ و تنهایی قبر را درست به مخاطب منتقل میکند. به طور خلاصه هدف فیلمساز را از انتخاب ازدواج یک دختر ایرانی اصیل با یک پسری که در خارج از کشور زندگی میکند و حتی برای عروسی به ایران نیامده و عروسی میخواهد تنها با فیلم او صورت بپذیرد این است که مواظب باشید مام میهن را به خارج از مرزهایتان نبرند و شما هم با شادی برایشان ساز و دهل بزنید، و در نهایت دایی که نماینده ی کارگردان در فیلم است و مخالف این ازدواج به صورت اتفاقی میمیرد و از ازدواج پسند و شاهرخ جلوگیری میکند.

سیر داستان، همان چیزی نیست که انتظارش را داریم و پیچ و خم ماجراها، نظم یافته و در عین حالا کمتر قابل پیش بینی است. نویسندگان فیلمنامه کار سختی انجام داده‌اند که این نشانه‌های گوناگون را چنین در هم بافته‌اند، به‌شان سیر تقریبا مشخصی داده‌اند و در عین حال، از مسیر خارج نشده‌اند. ساختار دقیق داستان فیلم را اگر می‌خواهید بشناسید، خوب است به یاد بیاورید سکانس‌های اسلوموشن موزیکال‌اش را، که فیلم را به پرده‌های گوناگون تبدیل می‌کند، و یک جور جمع‌بندی از هر قسمت است. این سکانس‌ها به موقع سر می‌رسند، و برای هماهنگ ساختن این محصول پر از جزئیات، ایده خوب و مناسبی به نظر می‌رسند.«یه حبه قند» فیلم موفقی ا‌ست نه فقط به این دلیل ساده که کارگردانش رضا میر کریمی ا‌ست که «زیر نور ماه» و «خیلی دور ، خیلی نزدیک» را در کارنامه دارد و یکی از پدیده‌های سینمای ایران در دو دهه‌ی اخیر است،بلکه به این دلیل مستحکم، پیچیده و البته کمی سلیقه‌ای که فیلمنامه‌اش محتملا اگر بهترین فیلمنامه سه دهه‌ اخیر نباشد، یکی از سه فیلمنامه ‌برتر این سال‌هاست [حالا با هر سلیقه‌ای که بخواهید با موضوع طرف شوید!].
«یه حبه قند» می‌توانست یک موافقت کامل و نهایی برای سینمای ایران باشد و در بازار جهانی فیلم چشم‌ها را خیره کند. همه امکانات موجود سینمای ایران به شکل حداکثری در خدمت این فیلم و میرکریمی بود از بودجه‌ شگفت‌انگیزش گرفته [که حتی برای یک فیلم تاریخی ایرانی هم شگفت‌انگیز می‌نماید چه رسد به درامی امروزی با لوکیشنی ارزان] تا بازیگرانش تا... اما سینما، معمولا آدم را غافلگیر می‌کند؛ گاهی به شکلی دلپذیر گاهی به شکلی تحمل‌ناپذیر!
اکنون می‌شود از این فیلم‌ درس‌های بسیار آموخت و حتی آن را در دانشکده‌های سینمایی این مملکت آنالیز کرد و چراغی فراسوی آینده‌ این سینما گرفت.می‌شود به میرکریمی توصیه کرد در فیلم بعدی خود، به ریتم بیرونی آن گونه بیندشد که «نولان» در «آغازInception» به همه آموخت که می‌شود اندیشید و فیلمی ساخت برای همه: مخاطب عام، مخاطب خاص، منتقد و همه هم راضی، خوشنود از پرداخت پول بلیت‌‌‌ شان!
می‌توان آموخت که سینما در سال 2011 دیگر فقط اثری هنری نیست که مورد توجه و تحسین قرار گیرد بلکه تولیدی تجاری ا‌ست که باید به‌صرفه باشد .

 

مجیدی: یه حبه قند، ماندگار است

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما با تمجید از فیلم یه حبه قند گفت :فیلم یه حبه قند از فیلمهای ماندگار تاریخ سینمای ایران است .به گزارش خبرنگار اعزامی پارس توریسم به مشهد،مجیدی در مراسم بزرگداشت رضامیر کریمی در اختتامیه جشنواره فیلم دینی رویش افزود :یه حبه قند فیلم ماندگاری است و ماندگار هم خواهد ماند .این فیلم یک فیلم اصیل است و این اصالت چه در تکنیک و چه در محتوا به خوبی دیده می شود.وی ادامه داد: من فیلم یه حبه قند را خیلی خیلی دوست دارم و این فیلم متاسفانه در جشنواره فجر مهجور ماند و کسانی که فیلم را نادیده گرفتند در جقیقت شانس خود را از دست دادند .مجیدی درادامه گفت :درباره میرکریمی صحبت کردن هم سخت است وهم آسان . آسان از این نظرکه او مثل چشمه ای جاری زلال شفاف و روان است .سخت از این نظر که  میر کریمی مانند این است که بخواهیم در کویر خالی دری را پیدا کنیم .وی تاکید کرد:میرکریمی با فیلمهای اندکی که ساخته گامهای بزرگی در سینما برداشته است .مجیدی ادامه داد:افتخار می کنم در سینمایی حضور دارم که رضا میرکریمی در آن جضور دارد.وی تاکید کرد :میرکریمی فیلمسازی است که تعهد ،روح وهنرش زبانزد خاص و عام است .

برای ورود به سایت فیلم یه حبه قند اینجا کلیک نمایید.

برای دریافت فایل پی دی اف متن بالا کلیک نمایید.

/ 6 نظر / 12 بازدید
کاظمی

سلام خیلی عالی بود ما که منفجر شدیم به ما سر بزن وپیغام بذار کلبه ی راز http://galerepersianblog.ir

elena

عالی بود...آفرین

محمد امین

سلام دوستم مطلبت فوق العاده بود مجبورم کردی برم سینما ببینمش

دانشمند

نقد خوبی بود فقط اینکه ای کاش میشد تریلرش هم دید.

دوست

sms پسره به دوست 2خترش:مهم نیست که قشنگ نیستی!قشنگ اینه که مهم نیستی!!![نیشخند]

رامین

با سلام وب جالبی داری اگه متمایل به تبادل لینکی منو با اسم " عطش فوتبال " لینک کن بعد خبرشو بده تا من هم با هر اسمی که خواستی لینکت کنم تو نظرسنجی هم شرکت کن.